søndag 27. januar 2013

Et planterom blir til


Ja, det har en stund vært klart at jeg ønsket meg, eller trengte, et “planterom”. Et helt rom er nå å overdrive, men et sted som er “lyst og svalt” som såpottene kan flytte til når spirene begynner å vokse.
Jeg nevnte det for min mann før jul, at det var igrunnen ikke så mye jeg ønsket meg i julegave, men kunne jeg ønske meg et planterom? Jeg fikk en mer standard julegave da, et par kjoler under juletreet.
Men joda, plass til plantene mine skulle jeg få likevel, om jeg selv gjorde en del av jobben, rydde plass, finne ut hva jeg trengte, og sånn.
Jeg gikk løs på jakten på en lampe, og fant en jeg mente var et godt valg. Min noe mer elektrokyndige bror forklarte meg at den måtte installeres av en elektriker. Det var ikke det at jeg har lov til å BYTTE ledning, men ikke sette den på første gangen som var problemet (det syntes jeg nemlig hørtes idiotisk ut) men at lampen ikke var lov å bruke med ledning, den skulle være fast installasjon (sånn som går på lysbryter på veggen) og det er det bare eksperter som har lov til å dille med.
Jeg lette videre, og endte på den lampen som er avbildet. Jeg firte på kravet om at den skulle kunne henge etter vaier (eller i praksis da kjetting) sånn at jeg june endre på høyden, rett og slett fordi jeg 1)ikke fant det og 2)innså at min bror hadde litt rett i det med hvor langt det var mellom hyllene, og hvor mye jeg da fikk flyttet på den egentlig…
Lampe ble kjøpt inn på onsdag, og Chilifrøene som står i midten her var absolutt moden for å flytte ned i kjøligere omgivelser. Fredag (Jeg så ikke på dette torsdag, overtidsdag)innså jeg… jeg har kjøpt støpsel uten jording (for det var bare to ledninger inni kabelen på lampen, og jeg synes forøvrig det var irriterende at den var solgt uten støpsel, men det skulle jeg da klare å montere på selv.) Det er bare en JORDET stikkkontakt på det rommet jeg skulle bruke den. En runde på nettet fastslo at det nok er fordi lampene SKAL være jordet. Ja, eller dobbeltisolert, hva nå enn det er.
Nye meldinger til min bror, underveis informerer min mann meg om at denne ER dobbeltisolert da. Greit, da kan jeg fint og lovlig sette på jordet støpsel, fastslår min bror. (eller bytte hele ledningen med en med sånn smalt støpsel, eurokontakt, som er mer estetisk, påpeker min bror. Men mindre viktig på en bod, fastslår jeg, og mer pes å skru opp lampen for å bytte ledning enn å bare sette på et jordet støpsel.
DA er vi klar til å henge den opp, sant ja? Lørdag kveld, ungene er i seng, jordet støpsel er montert. Men hva skjer da? Jo, altså, hylleknektene står for tett i forhold til lampens lengde, med mindre jeg går med på at lampen henger helt ytterst på hyllen (Nei, jeg vil helst ha den midt på!) er det ikke plass til den. Min kjære kan dog bekrefte at veggen ikke er i mur slik jeg trodde, det er en lettvegg der, men altså, han ville ikke begynne å skru nå, siden ungene sov i naborommet.
Men endelig, i dag ble hylleknekter flyttet på og lampe montert. Han flyttet hylleknektene på hyllen under også, for jeg har en lampe til som skal opp der også, har bare ikke helt bruk for den enda. Enn så lenge er det bare disse tre pottene der nede, men jeg forventer absolutt mer.
Det skal blant annet komme undervanningsmatte på plass her også etterhvert, jeg regner med at det hele vil utvikle seg stadig mer og mer...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for alle som tar seg tid til å legge igjen et lite spor etter seg :)