søndag 7. juli 2013

Og verre skulle det bli.

Det varte et døgn.

Eller, hvor lenge det egentig sto i den relativt lune grillkroken vår, det velse minidrivuhset mitt, det vet  jeg ikke. Det sto der fint klokken 11 i formiddag. Vi var borte hele dagen, og når vi kom hjem fortalte min mann meg at “jeg er lei for det, men drivhuset ditt ligger på plenen”.

DSC_0524[1]

Det var jo ikke slik det skulle gå. Mannen hadde festet det ene hjørnet av drivhuset til plattingen, det hjøret som ikke sto inntill en vegg. Han skulle feste bedre senere, kanskje, men der sto det jo greit….

joda, festet sto igjen, stanga som var skrudd fast også. Det var bare knukket rett av i plastfestet i hjørnet sånn at resten av huset var borte.

DSC_0526[1]Det lå veltede tomatplanter, og ander planter, igjen der huset hadde stått.

Her har jeg reist det meste opp igjen, i det minste. Etter at ungene var kommet i seng (vi kom nemlig hjem etter leggetid med en sovende unge og en med hovent øye av katteallegi, så jeg hadde litt å ta meg av før plantene)  har jeg og svigermor (takk for god hjelp) pottet flere planter over i større potter, både fordi de trenger det og i håp om at store potter står stødigere, for det blåste bare overende. Bak i den rolige, lune kroken vår. I juli.

Ja, jeg ser etter et vindbestanig drivhus, på sikt.

Men denne sommeren ble det visst frilandstomater på meg likevel…

2 kommentarer:

  1. Kjipt! Been there, done that!

    Jeg kom hjem en gang til 40 Clivia utover heia. Jeg hadde glemt å feste bardunene.

    For barduner må til på et Jula-drivhus. Og store steinheller som holder stengene nede på plass. For de veier ingenting og stengene er ikke spesielt sterke nei. Men fest ei klesnor oppe i hvert hjørne (tror det er løkker til det nå, første jeg hadde måtte jeg skjære gjennom plasten) og fest i plenene med teltplugger eller fest i terrassen. Så har du et slags drivhus resten av sommeren. Lykke til.

    Kjenner til ønsket om skikkelig drivhus men har ikke råd jeg heller. Mye annen er mer nødvendig.

    SvarSlett
  2. Ja, vi skal nok prøve å sette det opp igjen, på et vis, et sted, til helga starter ferien så da har vi litt mer tid til å tenke og prøve. Må dog finne tak i steinheller eller noe sånn da, har ikke noe som egner seg dessverre. Evt altså rett og slett skru det fast slik han hadde begynt, mnage plasser. Men det blir veldig mange srukehull i terassen da, for en midlertidig plassering. Prøve å finne en bedre løsning. Vi får se.

    Løkker til å feste klessnor mener jeg der ikke er nei, for jeg har tenkt på at det burde barduneres fast, men det var altså ingen plass å feste dem. Det blir nok å kutte hull, der er da hull nok i plasten etterhvert.. gaffa er min venn.

    Det SKAL bli et skikkelig drivhus etterhvert, det er jeg lovet. Det skal det bli. Det blir en prosess det å finne ut av det også, hvilket hus, hvor stort, hvilken type, hvor tykke plater, hvilket underlag, hvor mye grunnarbeide, hvordan, hvor, hva....

    Tankeprossessen er igang.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for alle som tar seg tid til å legge igjen et lite spor etter seg :)